ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ
/Приета с Реш. 388 от 15.04.2005 г. на Общински съвет-Шумен/
/Изменена и допълнена с Реш. 78 от 4.04.2008 г. на Общински съвет-Шумен/
/Изменена с Реш. 210 от 27.09.2012 г. на Общински съвет Шумен/
/ Отменена с Реш. № 919 от 17.02.2015 г. на Общински съвет Шумен /
РАЗДЕЛ ПЪРВИ
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.1.(1) Наредбата третира събирането, извозването и обезвреждането на следните видове отпадъци:
Чл.2. (1) Наредбата действа на територията на Община Шумен, съгласно чл.20 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, съгласно чл.19 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), определя реда и условията за изхвърлянето, събирането, в т.ч. разделянето, превозването, претоварването, обезвреждането и оползотворяването на битови и строителни отпадъци, както и заплащането на съответните услуги, съгласно действащите закони.
(2) Определя задълженията, отговорностите и взаимоотношенията между Общината от една страна и от друга - на специализираните общински или частни фирми и дружества, които по договорни отношения извършват извозването на ТБО /твърди битови отпадъци/ и уличното почистване на улиците, булевардите, площадите, алеите, парковете, градините, спирките на градския транспорт и на другите обществени места в Общината.
(3) Наредбата определя задълженията на ръководителите на всички учреждения, обществени и стопански организации, търговски обекти, държавни и частни фирми или дружества, военни поделения, банки, кина, театри, учебни заведения, болнични заведения, домсъвети, собствениците или наемателите на еднофамилни жилища и на гражданите по отношение на ежедневното почистване и поддържане на чистотата в ползваните от тях сгради, дворове и прилежащите им територии.
(4) Наредбата е задължителна както за всички работещи на територията на общината и постоянно живущи, така и за всички временно пребиваващи в нея.
РАЗДЕЛ ВТОРИ
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА КМЕТА НА ОБЩИНАТА
Чл.3.(1) Кметът на общината:
(2). Кметът на общината може да упълномощава длъжностни лица от общинската администрация за правата и задълженията си по ал.1.
РАЗДЕЛ ТРЕТИ
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ И ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА
Чл.4. Физическите и юридическите лица имат право да съдействат на контролните органи при констатиране на нарушения.
Чл.5. (1). Почистването и поддържането на чистотата в сградите, дворовете и прилежащите към сградите територии се осигурява от физическите или юридическите лица, които експлоатират и стопанисват сградата.
(2). Отговорност за замърсяването на дворовете и на прилежащите към сградите територии носят:
(3) Поделенията на МВР и МНО, болничните заведения и учреждения носят отговорност за замърсяването на прилежащите към сградите им улични тротоари.
(4) Собствениците или наемателите на търговски обекти/магазини/и заведения за обществено хранене, които обитават част от сградата, носят отговорност за чистотата на прилежащите им тротоари, като за целта осигуряват преносими съдове за смет в подходящ вид, които след изтичане на работното време се прибират.
Чл.6. (1) Отговорност за почистването и поддържането на чистотата на уличните платна, площадите и прилежащите им части, пешеходните алеи, парковете, кварталните градинки, подлезите, речните корита и поречията, обществените тоалетни, спирките на градския транспорт и другите обществени места носи кметът на общината или упълномощени от него лица.
(2) Отговорност за спазване на графиците по извозването на ТБО и уличното почистване носят специализираните фирми по чистотата и се контролират от Общината.
(3) Санитарно-хигиенните изисквания и чистотата на пазарите и прилежащите им части, местата за улична търговия /сергии/, паркингите и прилежащите им части, автогарата и прилежащите и части, началните, крайните и отдадените под наем спирки на градския транспорт се осигуряват от фирмите, които ги експлоатират, а се контролират от Общината.
Чл. 7. Физическите и юридическите лица са длъжни:
Чл.8. Миенето на улиците, булевардите, площадите и тротоарите се извършва по график от специализираните фирми по чистотата.
Чл.9. Забранява се:
Чл.10. На територията на общината е забранено:
(1) Изхвърлянето на отпадъци от търговските обекти, заведенията за обществено хранене, предприятия и организации в съдовете на ТБО на жилищните сгради.
(2) Неорганизираното извозване на ТБО от граждани и фирми до депото за отпадъци на град Шумен, кв.Дивдядово.
(3) Приютяване и хранене на бездомни кучета във входовете и прилежащите територии на жилищните и обществени сгради, както и площадки, тавани, изби и други общи части на сградите.
(4) Свободното придвижване на селскостопански животни по улиците и тротоарите, освен по маршрути, определени от Общината.
(5) Паша на животни в зелени площи и паркове.
(6) Паркирането около съдовете за смет по начин, възпрепятстващ почистването им.
(7) Движението на превозни средства с животинска тяга без средства за спазване на обществената хигиена.
РАЗДЕЛ ЧЕТВЪРТИ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА БИТОВИТЕ ОТПАДЪЦИ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ЧИСТОТАТА
Чл. 11. Дейности по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови отпадъци могат да извършват лица, притежаващи съответното разрешение по ЧЛ. 37 от Закона за управление на отпадъците / ЗУО/.
Чл. 12. Отговорни за събирането, извозването, и обезвреждането на битовите отпадъци от районите включени в “Системата за организирано сметоизвозване на територията на Община Шумен”, почистването на местата за обществено ползване, както и снегопочистването и зимното поддържане, са лицата, на които общината е възложила, чрез договор изпълнението на съответните дейности.
Чл. 13. Лицата по Чл. 11 имат право:
Чл.14. Лицата по Чл. 12 са длъжни:
Чл.15. За услугите по събирането, извозването, обезвреждането на ТБО в депа или други съоръжения и поддържането на чистотата на местата за обществено ползване, извършвани на територията на общината, данъчно задължените лица заплащат Такса за битови отпадъци, по реда определен в Гл. III, Раздел I на Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.
Чл.16. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място и всяка услуга поотделно с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка.
Чл.17. Собствениците, ползватели или наематели на преместваеми обекти, разположени върху терени, собственост на общината, заедно с дължимата такса за ползване или наем заплащат и такса за битови отпадъци.
Чл.18. (1). Почистването и поддържането на чистотата на дворовете към сградите / жилищни, административни и обществени/ , териториите на промишлените предприятия, автогарите , ЖП гарите , пазарите, платените паркинги и складови бази е задължение на лицата, които ги стопанисват.
(2). Почистването и поддържането на чистотата / в т.ч. осигуряване на съответни съдове за отпадъци / на паркове, градини и др. зелени площи / неразпределени като прилежащи терени /е задължение за лицата които ги стопанисват.
(3). Почистването и поддържането на чистотата / вкл. обезпечаване с необходимия брой кошчета / на парковете, градините и др. терени- общинска собственост, ползвани за търговска дейност на открито, е задължение на ползвателите.
Чл.19. Отговорни за почистването и поддържането на чистотата на прилежащите терени, към сградите , дворовете и др. е на лицата , които ги обитават или стопанисват.
Чл.20.(1). Отговорен за дейностите по обезвреждане / депониране/ на битовите отпадъци стопанисването на съоръжението/ депото/ по време на неговата експлоатация и след това е операторът на съоръжението за обезвреждане / депото /.
(2). От оператора на депото задължително се изисква разрешение по чл. 37 от ЗУО за дейността.
(3). Операторът на съоръжението за обезвреждане / депото/ води отчет на постъпилите количества отпадъци , съгласно изискванията
РАЗДЕЛ ПЕТИ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА СТРОИТЕЛНИ ОТПАДЪЦИ И ИЗЛИШНИ ЗЕМНИ МАСИ
Чл.21. Извършването на дейностите по третиране и транспортиране на излишните земни маси / ЗМ / и строителни отпадъци (вкл. и строителните отпадъци от вътрешни преустройства и текущи ремонти на сгради и съоръжения) е задължение на собственика, инвеститора или изпълнителя на дейността, от която са формирани.
Чл.22.(1) Когато дейностите по третиране и транспортиране на СО и ЗМ касаят обекти, за които се издава разрешение за строеж и се открива строителна линия и / или обекти, от които общото количество на СО и ЗМ надвишава 1м3, отговорните по Чл.21. лица подават заявление до Кмета на общината за определяне маршрута и мястото за депониране на същите, въз основа на които Община Шумен издава
(2).”Удостоверение за третиране и транспортиране на СО и ЗМ “
(3) В протокола за откриване на строителна площадка за обекта задължително се вписва лицето отговорно за дейностите по третиране и транспортиране на СО и ЗМ и номерът на издаденото му удостоверение.
(4). Задълженията за третиране и транспортиране на СО на съответните отговорни лица са в сила до подписване на акт образец №15 независимо от продължителността на строителството.
Чл.23. Отговорното за третиране и транспортиране на СО и ЗМ лице в случая на чл.21, ал.1 е длъжно да:
Чл.24. Отговорното за събирането, съхранението и транспортирането на СО лице, в случаите на чл.22, ал.1. е длъжно:
Чл.25. (1). За депонирането / обработката/ на СО и ЗМ, формирани от обекти в случаите на чл.21,ал.1, се заплащат такси, определени в лв./м3, приети с Решение на ОбС.
(2). Таксата се заплаща предварително от лицето, на което се издава разрешението за третиране и транспортиране на СО и ЗМ, в съответствие с количествата, посочени в него.
(3). Заплащайки дължимата такса, лицето получава талони за “ предадени количества СО и ЗМ от обект и Пропуск за движение на автомобилите, извозващи СО и ЗМ от обект
(4). В случай, че с количествата СО и ЗМ се окажат по-големи от количествата, за които е заплатена таксата, отговорното лице е длъжно да заплати дължимата такса за допълнителните количества преди същите да бъдат извозени на депото.
Чл.26. Депонирането / обработката / на СО и ЗМ се извършва само на определените от кмета на Общината места.
Чл.27.(1).Отговорност за дейностите по депонирането / обработката / на СО и ЗМ и стопанисването на площадката на депото по време на нейната експлоатация и след това носи операторът на депото.
(2). Операторът на съоръжението за обезвреждане води отчет на постъпилите количества СО и ЗМ.
РАЗДЕЛ ШЕСТИ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНИ ОТПАДЪЦИ
Чл. 28. (изм. с реш. 210 от 27.09.2012 г.) (1) „Производствени отпадъци” са отпадъците, образувани в резултат на производствената дейност на физическите и юридическите лица.
(2) Предаването и приемането на производствените отпадъци за съответното третиране на Регионалното депо в кв. Дивдядово, гр. Шумен се извършва само въз основа на писмен тристранен договор между Община Шумен, притежателите на отпадъци и оператора на депото.
(3) За сключване на договор притежателят на отпадъците подава писмена молба до кмета на община Шумен, към която прилага следните документи:
(4) За извършване на услугите по приемане на неопасни производствени отпадъци на Регионалното депо в кв. Дивдядово притежателите на отпадъци заплащат цена, регламентирана в чл. 50, т. 44а от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Шумен и цена към оператора, одобрена с протокол и решение от Регионалното сдружение на общините за управление на отпадъците на област Шумен.
Стар текст на чл. 28, изм. с реш. 210 от 27.09.2012 г. Чл. 28. (1) Производствените отпадъци, такива от търговски обекти в това число и от заведения за обществено хранене, които нямат характер на опасни отпадъци, се третират: 1. От причинителя, в собствени съоръжения съгласно утвърден проект на производствената дейност и при условията на чл. 4, ал. 3 на ЗУО; 2. От лицата, на които е дадено разрешение по чл. 37 от ЗУО за съответната дейност. (2). Предаването и приемането на производствените отпадъци за съответното третиране и/или транспортиране се извършва въз основа на договор. (3). Депонирането на неопасни производствени отпадъци в общинските депа за битови отпадъци може да се извършва след разрешение от кмета на общината, въз основа на молба от притежателя на отпадъците. (4). За депонирането / обезвреждането/ на отпадъците притежателите им заплащат такса на оператора на депото. |
Чл. 29. (изм. с реш. 210 от 27.09.2012 г.) Всички разходи за третиране и транспортиране на производствените отпадъци са сметка на притежателя им.
Стар текст на чл. 29, изм. с реш. 210 от 27.09.2012 г. Чл. 29. Всички разходи за третиране и транспортиране на производствените отпадъци са сметка на притежателя им, ако друго не е договорено. |
РАЗДЕЛ СЕДМИ
ОРГАНИЗАИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ
Чл.30.(1). Дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на негодни за употреба батерии и акумулатори имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по Чл. 37. от ЗУО.
(2). Лицата по ал. 1.са длъжни да осъществяват конкретната дейност, в съответствие с разпоредбите на Наредбата за изискванията за производството и пускане на пазара на батерии и акумулатори и за третиране на отпадъци от батерии и акумулатори /ДВ. Бр. 61 от 2000г. / и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци /ДВ. Бр. 29/ 1999г. /.
Чл. 31. (1). Общините определят места за поставяне на съдове за събиране на негодни за употреба батерии.
(2). Места за събиране на негодни за употреба батерии са и всички обекти на територията на общината, където се предлагат батерии.
(3). Лицата,които стопанисват обектите по ал. 2 са задължени да предвидят места за поставяне на специализирани съдове за събиране на негодни за употреба батерии и да осигурят достъп до тях.
Чл. 32.(1). Дейности по събиране, съхраняване,транспортиране, преработване и/ или обезвреждане на луминесцентни и други лампи, съдържащи живак имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО.
(2). Лицата по ал. 1 са длъжни да осъществяват конкретната дейност в съответствие с разпоредбите на Наредбата за изискванията за пускане на пазара на луминесцентни и други лампи, съдържащи живак и за третиране и транспортиране на излезли от употреба луминесцентни и други лампи, съдържащи живак /ДВ.бр. 101 от 2000г. / и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци /ДВ. Бр. 29/ 1999г. /.
Чл.33.(1) Дейности по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране и/ или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти имат право да извършват само лица притежаващи съответното разрешение по чл. 37. от ЗУО.
(2). Лицата по ал.1 са длъжни да осъществяват конкретната дейност в съответствие с изискванията на Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти /ДВ. бр. 59/2000г./ и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци /ДВ. бр. 29/1999г./
Чл. 34. Общината разработва и осигурява прилагането на система за разделно събиране на излезли от употреба лампи от домакинства и от лицата, извършващи продажба на лампи на крайни потребители на територията и.
Чл. 35. (1). Дейности по събиране, съхраняване,транспортиране, преработване и/ или обезвреждане на пневматични гуми имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО .
(2). Изграждането на събирателни пунктове за излезли от употреба пневматични гуми е задължение на лицата, получили разрешение по чл. 37 от ЗУО за съответната дейност.
(3). Местата за събирателните пунктове се съгласуват с общината.
Чл. 35. Гражданите, едноличните търговци и юридическите лица са длъжни да предават излезлите от употреба пневматични гуми само на определени събирателни пунктове.
Чл. 36. (1). Дейности по събиране, съхраняване, разкомплектоване, преработване и/ или обезвреждане на излезли от употреба моторни превозни средства /МПС / имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл.37 от ЗУО .
(2). Лицата по ал. 1 са длъжни да осъществяват конкретната дейност в съответствие с разпоредбите на Наредбата за намаляване на замърсяването с отпадъци от МПС / ДВ.бр. 98/16.11.01г./ и Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци /ДВ. Бр. 29/ 1999г. /.
РАЗДЕЛ ОСМИ
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО СЪБИРАНЕ, СЪХРАНЯВАНЕ И ТРЕТИРАНЕ НА ИЗЛЕЗЛИ ОТ УПОТРЕБА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
(нов, приет с реш. 78 от 4.04.2008 г.)
Чл. 37 (1) Кметът на Община Шумен, съгласувано с РДВР и РПУ – Шумен, назначава комисия в състав: служител на РДВР, сектор “КАТ – Пътна полиция”; инспектори от “Общинска охрана и СОТ – Шумен” ЕООД, а при необходимост и общинска администрация.
(2) Комисията:
(3) Собствениците на ИУМПС се уведомяват за предписанието за преместване лично срещу подпис или чрез писмо с обратна разписка.
(4) В случай, че собственикът на ИУМПС не може да бъде установен, предписанието се залепва под формата на стикер на видно място на моторното превозно средство.
(5) Едновременно с връчването на предписанието /респективно залепването на стикера/ се съставя протокол за техническото състояние на ИУМПС по образец – Приложение 2.
(6) Когато собственикът е неизвестен, или макар известен, не може да бъде уведомен поради трайно отсъствие от страната или по други обективни причини, към констативния протокол се прилага служебна записка и/или други документи, удостоверяващи извършените действия и констатации.
(7) В 3-дневен срок от получаването на предписанието /респективно залепянето на стикера/ собственикът на ИУМПС е длъжен да го премести в собствен поземлен имот или в определените от кмета на общината площадки за временно съхранение.
(8) Изискването за връчване на предписанието за преместване на ИУМПС в 3-дневен срок се счита за изпълнено с неговото връчване /респективно залепването на стикера/. Срокът за преместване започва да тече от деня, следващ посочената в предписанието /стикера/ дата и завършва в 24 часа на третия ден. Когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в 24 часа на първия следващ присъствен ден.
(9) При неизпълнение на предписанието за преместване, въз основа на констативен протокол съгласно образец 3, съставен от комисията по чл. 37 /1/ Кметът на общината издава заповед за преместване на ИУМПС на площадка за временно съхранение. След изтичане на законните срокове за обжалване по ЗАП, Заповедта се изпълнява от икономически оператор, притежаващ разрешение по чл. 37 от ЗУО и сключен договор с община Шумен.
Чл. 38 (1) При преместването на ИУМПС на площадката за временно съхраняване, икономическият оператор издава документи и води отчетност съгласно разпоредбите в Наредбата за изискванията за третиране на отпадъците от моторни превозни средства / ДВ, бр. 104/2004 г/.
(2) ИУМПС се пазят на площадката за временно съхраняване и се предават в център за разкомплектуване не по-рано от 14 дни от датата на приемането им.
(3) В срока по предходната алинея, собственикът има право да поиска връщане на автомобила. Освобождаването на автомобила се извършва след като собственикът заплати на икономическия оператор направените разходи във връзка с принудителното преместване и временното съхраняване на площадката.
Разделите след раздел осми и членовете след чл. 38 се преномерират с реш. 78 от 4.04.2008 г. |
РАЗДЕЛ ДЕВЕТИ
КОНТРОЛ
Чл.39. Контролът по чистотата в цялата община се извършва от кмета на общината, кметовете и кметските наместници по кметства и длъжностни лица, определени от кмета на общината.
РАЗДЕЛ ДЕСЕТИ
АДМИНИСТРАТИВНО – НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл.40 За нарушаване разпоредбите на настоящата Наредба виновните лица се наказват с глоба както следва:
Чл. 41 (изм. с реш. 78 от 4.04.2008 г.) За нарушаване разпоредбите на настоящата наредба на едноличните търговци и юридически лица се налагат имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а на физическите лица глоби в размер до 5000 лв.
Чл. 39 става чл. 41, изм. с реш. 78 от 4.04.2008 г. Стар текст на чл. 41, изм. с реш. 78 от 4.04.2008 г. Чл. 39 За нарушаване разпоредбите на настоящата Наредба на едноличните търговци, на ръководителите на юридическите лица и ръководителите на учреждения и ведомства, които са ги допуснали се налага глоба в размер до 500лв. по реда на чл.24. ал.2 от ЗАНН. |
Чл. 42 За деяния,които представляват нарушения на Закона за управление на отпадъците се налагат санкциите предвидени в него.
Чл. 43. (1). Нарушенията по чл.41 се установяват с акт на длъжностни лица, определени от кмета на общината.
(2). Наказателните постановления се издават от кмета на общината или от упълномощено от него лице.
(3). Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изменението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
РАЗДЕЛ ЕДИНАДЕСЕТИ
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. Тази наредба отменя Наредба за поддържане и опазване на чистотата на територията на Община Шумен, приета с Решение №86 от 24.03.2000г. на Общински съвет- Шумен
§2. Настоящата наредба се приема с Решение № 388 от заседание на Общински свет – Шумен, Протокол № 20/15.04.2005г., на основание чл.19 от ЗУО и чл. 22 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и влиза в сила 7 дни след публикуването й в средствата за масово осведомяване.
Измененията в наредбата, приети с Решение № 210 по Протокол № 14 от 27.09.2012 г., влизат в сила в деня, следващ публикуването им в местен ежедневник.
Забележка: в сила от 4 май 2005 година.