Препис!

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ - ШУМЕН

9700 гр. Шумен, бул. "Славянски" № 17, тел./факс: 054/800400,
e-mail: оbsavet@shumen.bg, www.shumen.bg

 

 

РЕШЕНИЕ №237
по протокол № 11 от 28.07.2016
на заседание на Общинския съвет

 

ОТНОСНО:Информация за текущото изпълнение на бюджета на Община Шумен за първото шестмесечие на 2016 г.

/с 36 гласа „за", без „против" и 1 „въздържал се"/

Приема информацията за текущото изпълнение на бюджета на Община Шумен за първо полугодие на 2016 г:

Бюджетът за 2016 г. на Община Шумен беше приет с Решение № 59 по протокол № 4 от 28.01.2016 г. на заседание на Общински съвет Шумен.

По приходната и разходната част, касовото изпълнение на бюджета на община Шумен към 30.06.2016 г. е в размер на 23 813 525 лв., както следва:

- приходи и разходи за делегирани от държавата дейности са в размер на 16 917 355 лв. в т.ч. текущи разходи в размер на 15 936 498 лв. и капиталови разходи в размер на 980 857 лв.;

- приходи и разходи за местни и делегирани от държавата дейности, дофинансирани с местни приходи са в размер на 6 896 170 лв. в т.ч. текущи разходи са в размер на 6 228 959 лв. и капиталови разходи в размер на 667 211 лв.;

- получените и предоставени трансфери са в размер на (-2 665 222) лв., от които за делегирани от държавата дейности 36 637 лв. и за местни дейности (-2 701 859) лв.;

- преходният остатък към 01.01.2016 г. е в размер на 4 588 820 лв., в т.ч. за делегирани от държавата дейности 3 743 305 лв. и за местни дейности и делегирани от държавата дейности, дофинансирани с местни приходи в размер на 845 515 лв.

І. Приходи:

1. Постъпилите приходи с държавен характер (без депозити и средства по сметки) са в размер на 17 397 564 лв., или 56% спрямо уточнения годишен разчет.

Общата субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности по чл.50 от ЗДБРБ за 2016 г. е планирана в размер на 30 577 214 лв. Към 30.06.2016 г. уточнения план на общата субсидия е 30 477 692 лв. Промяната е в резултат на увеличените разходни стандарти за делегирани от държавата дейности в областта на културата (музеи, художествени галерии и библиотеки), закриване на Домове за деца и друга допълваща субсидия. Към датата на отчета общата субсидия е получена в размер 16 820 223 лв., което е 55 % спрямо уточнения годишен план, както е предвидено в ЗДБРБ за 2016 г.

Към отчетния период общината е получила допълнителни целеви средства и трансфери за делегираните от държавата дейности, както следва:

Получени са общи трансфери от централния бюджет чрез кодове в СЕБРА 488 002 в размер на 540 704 лв. Средствата се предоставят в изпълнение на чл. 56, ал.1 и ал.2 от Закона за публичните финанси за компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания, субсидии за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози и превоз на ученици. За отчетния период преведените средства за посочените дейности са както следва:

- Субсидии за вътрешноградски и междуселищни превози - 36 720 лв.;

- Компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания - 387 290 лв.;

- Компенсации за безплатен превоз на ученици до 16 г. - 116 694 лв.

Получени са трансфери от други бюджети в размер на 36 637 лв., както следва:

- От Областна управа за възнаграждения и осигурителни плащания на общинска избирателна комисия в размер на 1 836 лв.:

- От Министерство на културата за Регионален исторически музей в размер на 1000 лв.

- От Агенция за хора с увреждания за Регионален исторически музей в размер на 5 280 лв. за закупуване на съоръжение.

- От МТСП по програми за временна заетост, съгласно сключен договор с Агенцията по заетостта - 18 541 лв.

- От ПУДООС по договори сключени с общински училища по Национална програма „Чиста околна среда" в размер на 9 980 лв., в т.ч. по училища: за СОУ „П. Волов" - 2 495 лв., за НУ „Княз Борис Първи" - 2 490 лв., за ІІ ОУ „Д-р П. Берон" - 2 500 лв., за НУ „И. Р. Блъсков" - 2 495 лв.

2. Приходите с местен характер (без депозити и средства по сметки) са изпълнени в размер на 13 019 509 лв. или 66% спрямо уточнения годишен разчет, при относителен дял към общия обем на планирани приходи - 36 %.

В групата на местните данъци, имуществените и други данъци са изпълнени 5 560 547 лв. или 66% при относителен дял 15% от планираните приходи.

Неданъчните приходи са изпълнени в размер на 8 038 038 лв. или 50% спрямо уточнен годишен план, при относителен дял 29% в общия обем на планираните приходи.

Анализ на приходите от местни данъци и ТБО към 30.06.2016 г.

Постъпления за период 01.01.2016 г. - 30.06.2016 г.

Вид приходПлан 2016 г /лева/Постъпления към 30.06.2016 г.Изпълнение в %
Патентен данък /ПД/180 00078 41944%
Данък върху недвижимите имоти /ДНИ/3 070 0002 219 27972%
Данък върху превозните средства /ДМПС/2 780 0002 225 98780%
Данък при придобиване на имущество по дарение и възмезден начин /ДП /2 300 0001 013 19144%
Туристически данък /ТД /40 00021 81755%
Такса битови отпадъци/ТБО/6 500 000
4 320 08666%
ОБЩО ЗА ПЕРИОДА: 14 870 000 9 878 779 66%

Патентен данък - към 30.06.2016 г. изпълнението е в размер на 78 419 лв. или 44% спрямо плана за 2016 г. в това число постъпления от минали години 30 170 лв.

Приходите за този вид данък към 30.06.2015 г. са били в размер на 85 939 лв. при план 170 000 лв., или 51% изпълнение.

Наблюдава се тенденция към намаляване броя на данъчно задължените лица на територията на Община Шумен, подлежащи на облагане с патентен данък. За 2016 г. има подадени 530 бр. декларации по чл. 61н от ЗМДТ, а за 2015 г. от същият вид са подадени 642 бр., т.е. можем да приемем, че при по-малък брой данъчно задължени лица ще имаме по-малко изпълнение.

Данък върху недвижимите имоти - към 30.06.2016 г. постъпленията от този данък са в размер на 2 219 279 лв., или 72% спрямо плана за 2016 г., в т.ч. от:

• Данък за текущата година - 1 667 072 лв.

• Данък за минали години - 552 207 лв.

Изпълнението към 30.06.2015 г. е било в размер на 2 005 360 лв. при план 3 040 000 лв. Ставката за облагане с данък върху недвижимите имоти не е изменяна от 2009 г., т.е. при този вид данък се наблюдава увеличение на постъпленията спрямо миналата година, което се дължи на предприетите допълнителни действия от страна на администрацията и промяната на ДОПК и ЗМДТ в сила от 01.01.2016 г.

Тази година събирането на данъците за текущата година в Община Шумен стартира на 15.01.2016 г., а към 01.03.2016 г. на всички данъчно задължени лица бяха изпратени съобщения съгласно чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ.

Данък върху превозните средства - към 30.06.2016 г.изпълнението е в размер на 2 225 987 лв., или 80% спрямо плана за 2016 г., в т.ч. постъпления от:

• Данък за текущата година - 1 447 843 лв.

• Данък от минали години - 778 144 лв.

Приходът към 30.06.2015 г. е бил в размер на 1 702 120 лв. при план 2 640 000 лв.

Увеличението при този вид данък се дължи на промяната на ЗМДТ и чл. 169 от ДОПК, която влезе в сила от 01.01.2016 г., а също и на допълнителните действия от страна на администрацията.

Данък при придобиване на имуществото - към 30.06.2016 г. изпълнението е в размер на 1 013 191 лв., или 44 % спрямо плана за 2016 г., който е 2 300 000 лв.

Постъпленията към 2015 г. са били в размер 1 347 865 лв. при план 2 200 000 лв. Приходите от този вид данък са в зависимост от състоянието на пазара на недвижимите имоти и моторни превозни средства.

Туристически данък - към 30.06.2016 г. изпълнението е в размер на 22 373 лв. или 55% спрямо плана за 2016 г., в т.ч. от

• Данък за текущата година - 8 864 лв.

• Данък от минали години - 13 509 лв.

Приходът от този вид данък към 30.06.2015 г. е бил в размер на 15 739 при план 35 000 лв.

Туристически данък се заплаща от 01.01.2011 г. върху броя на реализираните нощувки в туристическите обекти - средства за подслон или места за настаняване.

Такса битови отпадъци - към 30.06.2016 г. изпълнението е в размер на 4 320 086 лв., което представлява 66% спрямо плана за 2016 г., в т.ч. приход от:

• постъпления по облог за 2016 година - 3 293 193 лв.

• постъпления от предходни години - 1 026 83 лв.

Приходът към 30.06.2015 г. е бил в размер на 3 947 691 лв. при план 6 500 000 лв.

Увеличените постъпления в размер на 774 065 лв. спрямо същият период за 2015 г. по видове данъци са в резултат от прилагането на новата разпоредба на чл. 169 от ДОПК и на допълнителните действия от страна на администрацията. Поканите за доброволно изпълнение на неплатените в срок задължения от предходни години, бяха изпратени заедно с годишните съобщения за дължимия данък върху недвижимити имоти и такса битови отпадъци.

През полугодието са предприети действия по издаване на актове за установяване на задължения, които са основание за събирането на общински публични вземания, а също така са предприети действия по установяване и принудително изпълнение на лица с просрочени задължения.

Изпълнението спрямо уточнения годишен план при останалите такси с по-висок относителен дял в общите приходи е както следва: таксите за ползване на детски градини - 41%; таксите за ползване на детски ясли и други по здравеопазването - 44%, такси за административни услуги - 40%.

Приходите и доходите от собственост (в групата на неданъчните приходи) са изпълнени в размер 1 504 191 лв. или 50% спрямо уточнения годишен план. Най-висок относителен дял имат приходите от продажба на услуги, стоки и продукция, чието изпълнение в процентно отношение е 49%.

Общата изравнителна субсидия за разплащане на разходи в местните дейности, съгласно чл. 50 от ЗДБРБ за 2016 г. е получена в размер на 1 426 875 лв. или 52% спрямо уточнения годишен план.

Целевата субсидия за капиталови разходи, съгласно чл. 50 от ЗДБРБ за 2016 г. е получена в размер на 352 320 лв. или 22% спрямо уточнения годишен план.

Към отчетния период общината е получила и предосатвила допълнителни целеви средства и трансфери за местни дейности, както следва:

Получени са трансфери от отраслеви министерства и общини в размер на 150 584 лв., както следва:

- получени трансфери от Фонд „Социално подпомагане" за обществена трапезария - 20 999 лв.

- възстановен неусвоен трансфер на МТСП по проект „Социално включване" в размер на (-41 918) лв.

- получен трансфер от Министерство на културата за конкурс „Унгарско-българска литература" - 1 500 лв.

- получени трансфери от общини за РИОСВ за направените отчисления по НАРЕДБА № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци издадена от Министъра на околната среда и водите в размер на 143 216 лв.

- получени трансфери от ПУДООС - 26 788 лв. за следните структури: ЦДГ „Славейче" - 2 500 лв.; Кметство с. Друмево - 4 970 лв.; Кметство с. В. Друмево 4 982 лв.; Кметство с. Белокопитово - 4 704 лв.; Кметство кв. Дивдядово - 4 996 лв., ЦДГ „Буратино" - 2 495 лв.; ОДЗ „Пчелица" - 2 141 лв.

Предоставени са трансфери в размер на 54 670 лв., както следва: на Община В. Преслав - 15 400 лв. и на Община Смядово - 9 270 лв. за възстановени отчисления по НАРЕДБА № 7 от 19.12.2013 г.; на Драматично куклен театър - 30 000 лв. Изпълнението на предоставените трансфери е 44% спрямо уточнения годишен план.

Предоставените трансфери между бюджети и сметки за средствата от Европейския съюз са в размер на 2 797 773 лв. или 51% спрямо уточнения годишен план.

Временните безлихвени заеми към датата на отчета са отчетени на нетна база в размер на 3 359 331 лв.

ІІ. Разходи

Разходната част на бюджета в двата аспекта - по функции и по пълна бюджетна класификация, може да се види от Приложения № 2 и 3.

1. При уточнен план по разхода за делегираните от държавата дейности в размер 34 798 339 лв. са разходвани 16 917 355 лв. или изпълнение - 49%.

В основните отрасли процентното изпълнението на разходите към отчетния период за делегираните от държавата дейности е следното:

Функция „Образование " - 49 %, с относителен дял в общия обем на планираните разходи - 37%;

Функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи" - 50 %, с относителен дял в общия обем на планираните разходи - 8%.

Функция „Здравеопазване" - 47 %, с относителен дял в общия обем на планираните разходи - 5 %.

По приоритетните параграфи процентното изпълнение в делегираните от държавата дейности е:

- заплати 50 %

- осигурителни вноски за ДОО 54 %

- ЗОВ 51 %

- стипендии 41 %

2. При уточнен план по разхода за местни дейности в размер на 18 774 163 лв. са разходвани 6 267 186 лв. или изпълнение в проценти - 33%.

В основните отрасли процентното на разходите към отчетния период е следното:

Функция „Икономически дейности и услуги" - 49%, с относителен дял в общия обем планирани разходи - 7%;

Функция „Образование " - 57 %, с относителен дял в общия обем на планираните разходи - 5%;

Функция „Почивно дело, култура, религиозни дейности" - 49 %, с относителен дял в общия обем разходи - 3 %.

По приоритетните параграфи изпълнението в местните дейности е както следва:

- заплати 45 %

- осигурителни вноски за ДОО 43 %

- ЗОВ 44 %

Параграф 19-01 „Платени държавни данъци и такси" е с отрицателна стойност в план и отчет, поради отразяване на възстановения данък добавена стойност от НАП, на основание чл. 79, ал. 8 от ЗДДС във връзка с промените в Закона за водите и писмо на Дирекция „Държавно съкровище" № 03 от 02.04.2015г., раздел ІІІ, т. 17.

Възстановения данък добавена стойност се предоставя като съфинансиране по § 62-02 на проект „Интегриран воден цикъл - II-ри етап" (което е отразено по план и отчет), тъй като тези плащания за ДДС по проекта не се верифицират от управляващия орган, а се възстановяват от НАП по горецитирания ред.

ІІІ. Просрочени задължения

Към края на отчетния период просрочените задължения в община Шумен са в размер на 9 336 лв., които се отнасят за второстепенен разпоредител с бюджет VІ ОУ „Еньо Марковски".

ІV. Дофинансиране на делегирани от държавата дейности

По решение на Общинския съвет за сметка на местните данъци и такси са поети ангажименти за дофинансиране на делегирани от държавата дейности.

Уточненият годишен разчет към отчетния период е 1 938 117 лв., като усвоеният бюджет към отчетния период е 628 984 лв. или в процентно отношение - 32% с относителен дял 3% от общите планирани разходи. Средствата са насочени към функции „Общи държавни служби", „Образование", „Социално осигуряване и грижи", „Култура".

V. Общински дълг

През месец февруари 2016 г. е платена главница в размер на 750 061 лв. по общински дълг, поет чрез емитиране на общински облигации. Остатъкът е 9 000 729 лв. Предстои второ главнично плащане през месец август 2016 г. в същия размер на плащането през м. февруари.

Към 30.06.2016 г. главницата по общинския дълг към „Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ" е в размер на 5 845 099 лв., в т.ч.:

- 2 822 475 лв. по Решение № 769 по протокол № 40 от 31.07.2014 г. на Общински съвет за мостово финансиране на проект „Интегриран воден цикъл за гр. Шумен - ІІ етап". През отчетния период е погасена главница в размер на 2 000 000 лв. ;

- 3 022 624 лв. по Решение № 770 по протокол № 40 от 31.07.2014 г. на Общински съвет за осигуряване на съфинансиране по проект „Интегриран воден цикъл за гр. Шумен - ІІ етап". През отчетния период по този заем е погасена главница в размер на 166 200 лв.

През периода е погасен безлихвен заем, който е ползван по реда на Закона за публичните финанси и ДДС № 6.

Към 30.06.2016 г. общият дълг на община Шумен е 14 845 822 лв.

Общия размер на платените лихви по тези заеми през отчетния период е 365 073 лв.

VІ.Капиталови разходи

Отчетените капиталови разходи към 30.06.2016 г., включително и финансираните от сметки за средства от Европейския съюз, са 5 192 897 лв., при уточнен план за 2016 г. - 16 299 335 лв., в това число по източници на финансиране:

Уточнен план / лв./Отчет / лв./
1Финансиране от предоставени целеви субсидии и трансфери от държавния бюджет и трансфери от други бюджетни организации1 626 324363 569
2.Финансиране от преходен остатък по бюджета 2 339 443 972 831
3.Финансиране от собствени бюджетни средства1 348 000291 639
4.Финансиране от други целеви средства20 02920 029
5.Финансиране от сметки за средствата от Европейския съюз 10 965 539 3 544 829

Към полугодието са завършени следните обекти:

- Ремонт на покрива на сградата на кметството с. Белокопитово;

- Ремонт на покрива на сградата на кметството с. Ветрище;

- Ремонт на покрива на сградата на кметството с. Лозево;

- Доставка и монтаж на офис контейнер за кметството в с. Благово;

- Укрепване на свлачището и пътния участък на бул. „Велики Преслав", посока кв. Дивдядово;

- Преустройство и реконструкция на общинска сграда в Дневен център за възрастни хора с увреждания с. Друмево;

- Рехабилитация на част от уличната мрежа на гр. Шумен, засегната от строителството на ЛОТ 2 по проект „Интегриран воден цикъл на гр. Шумен-втори етап";

- Отводняване и подпорна стена на ОДЗ „Щурче", Шумен;

- Зона за отдих с. Друмево по проект на ПУДООС;

- Изготвен е проект за обект „Многофункционална спортна зала в ПИ 83510.662.20, кв. 556 /бивш имот V-ти полк/. Съществуващите сгради са съборени и терена е готов за започване на строителството, при осигуряване на финансиране.

- След допълване и преработка на проектите, беше одобрена през м. юни от Общинския съвет инвестиционната програма на община Шумен по ОП „Региони в растеж" 2014-2020 с два проекта - проект „Благоустрояване и рехабилитация на части от техническата инфраструктура на град Шумен", който обхваща обекти в района на кв. „Тракия", участъци от ул. „Съединение", ул. „Тича", бул. „Симеон Велики" и др., на проектна стойност 7 178 000 лева и проект „Подобряване на образователната инфраструктура в град Шумен"/ НУ „Ил. Р. Блъсков", СОУ „Васил Левски", СОУ „Тр. Симеонов" и СОУ „П. Волов"/, на проектна стойност 12 721 000 лева.

Извършват се строително-монтажни работи на обекти:

- Ремонт на административната сграда на общинска администрация;

- Подмяна на вътрешни ОВ и В и К инсталации в ОДЗ № 28 „Чучулига", кв. Дивдядово;

- ЛОТ 1 „Градска пречиствателна станция за отпадъчни води - биологично стъпало с отстраняване на азот и фосфор" и ЛОТ 3 „Канална помпена станция и довеждащ тръбопровод до ГПСОВ за кв. Дивдядово" по проект „Интегриран воден цикъл - втори етап" - втора фаза, с финансиране по ОП „Околна среда". Договора за безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014-2020 г." беше подписан на 30.06.2016 г.;

Предстои извършване на планираните ремонти в училищата, предвид приключване на учебния процес на 30.06.2016 г.

По-голямата част от планираните доставки на транспортни средства, оборудване, инвентар и компютърни конфигурации са договорени и предстои през м. юли осъществяването им.

В процес на подготовка и договаряне на изпълнението са обекти:

- Газификация на сгради и преустройство на помещения за котелни на ЦДГ № 32 „Дружба" и № 25 „Братя Грим", Шумен;

- Газификация на сграда и преустройство на помещение за котелно на Детска ясла № 11 „Тракийче", Шумен;

- Разширение на Гробищен парк - Шумен;

- Видеонаблюдение - първи етап - Шумен /за охрана на детски и спортни площадки/;

- Изготвяне на инвестиционен проект във фаза „работен проект" на обект „Градска пречиствателна станция за питейни води", кв. Дивдядово, Шумен. На 20.06.2016 г. беше подписано споразумение с МРРБ за финансиране на проектирането, поетапно, след провеждане на обществена поръчка за избор на проектант, подписване на договор и доказване на извършените разходи.

Към полугодието отчетените капиталови разходи в по-голямата си част са за преходни обекти. Новозапочващите обекти бяха на подготвителен етап - проектиране, провеждане на обществени поръчки за възлагане на изпълнението им. При ритмично финансиране се очаква добро изпълнение на капиталовата програма към края на годината.

Отчетените средства към 30.06.2016 г., спрямо плана, по източници за финансиране, параграфи, функции и обекти са посочени в Приложение „Разчет за финансиране на капиталовите разходи - план/отчет за периода от 01.01.2016 г. до 30.06.2016 г.".

VІІ. Проекти по национални и оперативни програми и друго финансиране:

Към 30.06.2016 г. общинска администрация Шумен реализира следните проекти по Оперативни програми на ЕС и друго финансиране:

По Оперативна програма „Околна среда"

• „Интегриран воден цикъл - II-ри етап - втора фаза" - проектът продължава през 2016 г. За изпълнението му е подписан договор за безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда" на 29.06.2016 г.

По оперативна програма „Развитие на човешките ресурси"

• „Подкрепа за независим живот в Община Шумен" - проектът е със срок на изпълнение до 30.11.2017 г.

• „Приеми ме 2015" - проектът е със срок на изпълнение 31.07.2018 г.

По оперативна програма „Добро управление"

• „Осигуряване функционирането на областен информационен център - Шумен" - срок на изпълнение до 31.12.2018 г.

Друго финансиране:

• От финансов механизъм на Европейското икономическо пространство се реализира проект „Газификация на детска ясла № 11 „Тракийче", детска градина № 32 „Дружба" и детска градина № 25 „Братя Грим" - срок на изпълнение до 18.01.2017 г.

• От фонд „Солидарност" се реализира проект „Възстановяване на инфраструктурата на село Ивански"

Община Шумен има одобрена инвестиционна програма от управляващия орган на ОП „Региони в растеж" и има готовност за кандидатстване с два проекта по енергийна ефективност и подобряване на градска среда през юли.

Приложение № 1

Приложение № 1А

Приложение № 6

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ: /п/проф. дтн инж. Б. Беджев


Дата:
гр. Шумен

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА,
ПРОТОКОЛИСТ: /М.Шарбанова/