ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ-ШУМЕН
Относно: | Програма за оцеляване и развитие на "Медицински център І – Шумен" ЕООД гр. Шумен и "Медицински център за рехабилитация и спортна медицина – Шумен" ЕООД" гр. Шумен |
Уважаема г-жо Председател,
Уважаеми Дами и Господа Общински съветници,
Здравната реформа, започнала през 2000 г. доведе до редица промени, които трудно можем да определим като напълно успешни. По-съществените фактори, допринесли за неефективните резултати са:
В крайна сметка, здравната реформа, заедно с наложения модел на оказване на медицинска помощ, наруши стабилността, връзките и координацията между различните нива на здравните организации и доведе до дебалансиране на структури, дейности и крайни резултати в отделни звена на здравната система.
Съгласно т.4 от Решение №468 от 28.07.2005 Общинският съвет възложи на общинска администрация разработването на "Програма за оцеляване и развитие на "Медицински център І – Шумен" ЕООД и "Медицински център за рехабилитация и спортна медицина – Шумен" ЕООД" - 2 лечебни заведения, за които с пълна сила се отнасят по-горе направените констатации и изводи. Ето защо считаме, че е необходимо да се направи преглед на досегашното им състоянието с оглед на обективното преценяване на перспективите за бъдещото им развитие.
За “МЦРСМ” ЕООД гр.Шумен и “МЦ I – Шумен”ЕООД гр.Шумен досегашното състояние се характеризира с:
1. Ограничаване на достъпността и вида на предлаганите медицински услуги, необходими за развитие.
2. Ограничаване и хроничен дефицит на финансовите ресурси, необходими за развитие.
За "Медицински център за рехабилитация и спортна медицина – Шумен" ЕООД" гр. Шумен:
За "Медицински център І – Шумен" ЕООД гр. Шумен:
Изброените до тук обективни трудности и проблеми, независимо от досега оказваната помощ и предприемани действия по подкрепа показват, че двата медицински центъра в настоящия си вид трудно могат да бъдат конкурентноспособни на пазара на медицинските услуги, предлагани в града. Местоположението, наличната база и апаратура, непрекъснато нарастващите изисквания на Националния рамков договор и другите нормативни документи снижават възможността за разширяване на вида и увеличаване обема на дейността им. Наред с това, наличието и развитието на други лечебни заведения за извънболнична медицинска помощ - общинско ДКЦ I, МЦ на МБАЛ, частни медицински центрове (предстои разкриването на нов - Св. Ив.Рилски, в сградата на Старата поликлиника), които предлагат същите и други, в по-голям обем медицински услуги, на свой ред постоянно намаляват притока на пациенти, респ. финансови приходи в МЦ I и МЦРСМ. По този начин реално се намаляват и шансовете им за независимо и стабилно развитие. Финансовото състояние по години – приходи и разходи са представени в Прил.1.
Конкретните виждания и предложения на лечебните заведения бяха обсъдени на организирани в двата медицински центъра срещи с участието на Постоянната комисия по здравеопазване и социална политика към ОбС, общинска администрация и персонала на МЦ I и МЦРСМ. И двете лечебни заведения представиха искания за финансиране от общинския бюджет на ремонтни работи по сградовия фонд и закупуване на медицинска апаратура. По същество тези искания съвпадат с дейностите, заложени в приетата от ОбС Общинска здравна политика 2005-2007 г. и План за действие към нея. Тези дейности са в Стратегическа цел І - Удовлетворяване потребностите на гражданите от диагностична, лечебна и рехабилитационна медицинска помощ, Подцел 1 - Подпомагане развитието на лечебните заведения за повишаване на обема, вида и качеството на предлаганите медицински услуги.
След така направеното изложение, общинска администрация счита, че по възложената задача от ОбС за Програма за оцеляване и развитие на "Медицински център І – Шумен" ЕООД гр. Шумен и "Медицински център за рехабилитация и спортна медицина – Шумен" ЕООД" гр. Шумен всички бъдещи действия в двете лечебни заведения трябва да бъдат ангажимент, както на Общината, така и на самите заведения - на ръководството им и на работещите в съответните центрове. Програмата за оцеляване и развитие следва да бъде част от бизнес- плана и бизнес-задачата, която ежегодно ще защитават и реализират управителите на тези лечебни заведения. Общинският съвет и общинската администрация ще подкрепят тези програми в рамките определени с чл. 100 от Закона за лечебните заведения и Закона за държавния бюджет.
В този смисъл, бъдещите действия следва да бъдат разглеждани в две посоки:
1. Действия на самото лечебно заведение:
2. Действия на собственика – Община Шумен
На този етап считаме, че това са основните действия, които могат да доведат до резултатност, адекватна на възможностите както на самите лечебни заведения, така и на Общината.
Предвид гореизложеното предлагам на Общинския съвет да вземе следните
1. При подготовка и приемане на бюджета на Община Шумен за 2006 г. да се заложат целево средства за основни ремонти и апаратура както следва:
1.1. “Медицински център І - Шумен” ЕООД:
- Основен ремонт (покрив, частичен ремонт ВиК и други) – след представяне на план-сметка.
- Апаратура – стационарен ехограф – 35 000 лв.
1.2. "Медицински център за рехабилитация и спортна медицина – Шумен" ЕООД".
- Ремонт покрив – 8 000 лв.
- Апаратура за физиотерапия – 5 000 лв.
1.3. Двата центъра да бъдат включени в общинските проекти за газификация.
2. Ежегодно през 2006 и 2007 г. да се определят целеви средства в общинския бюджет в параграф “Други дейности по здравеопазване” за реализиране на съвместни проекти или за подкрепа на проекти на лечебните заведения по Плана за действие към Общинската здравна политика 2005 – 2007 г. – провеждане на профилактични прегледи и скрининги и др.
3. В срок до края на I полугодие на 2006 г. да се проучат възможностите за преобразуване на двете лечебни заведения в друг вид лечебни заведения по Закона за лечебните заведения, като възлага на общинска администрация да внесе за обсъждане информация за резултата от проучването в Постоянната комисия по здравеопазване и социална политика на ОбС.
ПРЕДЛОЖИЛ, ЗАМ. КМЕТ СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ: /Д-Р Е. СТАНЧЕВА/ |
КМЕТ НА ОБЩИНА ШУМЕН: /В. ЗЛАТЕВ/ |