ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ШУМЕН

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От Веселин Златев – Кмет на Община Шумен

ОТНОСНО: Приемане бюджет на Община Шумен за 2005 год.

Проектът за бюджет на община Шумен е разработен съобразно изискванията на Закона за общинските бюджети и утвърдената от Общински съвет Шумен Наредба за условията и реда за съставяне , изпълнение и отчитане на общинския бюджет, съгласно изискванията на чл. 11 от Закона за общинските бюджети. В основата на проекта са:

Поставените годишни цели по проекта за бюджет 2005 год. са -Създаване на необходимите финансови условия и предпоставки за постигане на икономически напредък, устойчиво развитие и благоприятна жизнена среда за населението на общината. Конкретните цели в отделните области са:

Изготвянето на проекта за бюджет е съобразено с настъпилите промени в действащата нормативна база свръзани с отпадане на пътния данък и промяна в данъка върху наследствата. Същевременно във връзка с възложените правомощия по чл.237 , ал. 4 от ДПК , общината е организирала събирането на местни данъци и неданъчни приходи чрез Общинска данъчна служба, считано от 01.01.2005 год.

Влияние върху подготовката на проекта за бюджет оказа състоянието на общинския дълг и преходните остатъци по бюджета за 2004 год.. Към 31.12.2003 год. неразплатените разходи възлизаха общо на 3 903 702 лв. в т. ч. за държавни дейности 1 243 708 лв. и за местни дейност 2 659 994 лв. Същите към 31.12.2004 год. са общо 1 306 510 лв. само за местни дейности. Няма неразплатени разходи в държавни дейности. Взето е предвид Решение № 307 по протокол № 16 от 27-01.2005 год. на Общински съвет Шумен за разпределение на преходния остатък, съгласно което 418 020 лв. са осигурени за разплащане на извършените разходи . Следователно новият бюджет е натоварен с неразплатени разходи само в размер на 888 490 лв.Същевременно е осигурен източник за дофинансиране на държавни дейности в размер на 420 000 лв.

По докладни записки влезли за обсъждане на постоянни комисии през 2004 год., в проекта за бюджет са включени следните обекти:

След извършеното публично обсъждане на проекта за бюджет 2005 год., няма направени промени в предложения проект от общинска администрация.

Предлагам в процеса на обсъждане от комисиите на Общинския съвет на внесения проект за бюджет да се вземат решения за промени и се внесат на заседанието на Общински съвет.

При разпределението на средствата по проекта за бюджет 2005 год. са съобразени следните приоритети:

Разчетените с проекта за бюджет приходи възлизат на 31 990 443 лв., от които приходи с държавен характер 18 383 323 лв. и с местен характер 13 607 120 лв., посочени в Приложение № 1.

В сравнение с първоначалния план 2004 год. средствата са с 3 450 776 лв повече. В държавни дейности средствата са повече с 1 549 999 лв., а в местни 1 900 777 лв.

Формираните приходи за финансиране на местни дейности са :

Данъчните приходи са заложени в размер на 2 110 000 лв. по предварителна информация на ТДД, което е с 372 090 лв. повече спрямо първоначалния план за 2004 год. и с 35 920 лв. по-малко спрямо отчета за 2004 год.

Неданъчните приходи са заложени в размер на 7 299 900 лв., което е с 806 131 лв. повече от отчета за предходната година.

Като израз на провежданата политика на разкриване на допълнителни резерви за увеличаване приходи и доходи от собственост, е заложен ръст в размер на 192 538 лв., представляващи 22,9 %.

Като приходи от извършване на услуги и продажба на стоки от общинските предприятия са разчетени 410 000 лв. в . т. ч от ОП "Стопанска дейност и столове" –365 000 лв. и 45 000 лв. от ОП "Охранителна дейност".

При разчетите на приходи и доходи от собственост са заложени приходи от дивиденти в размер на 25 000 лв., като съобразно здравната стратегия се предлага дивидентите от здравните заведения да бъдат преотстъпени за реинвестиции.

Политиката на приходите в областта на общински такси предвижда разширяване обема и качеството на извършваните услуги без повишаване цените на публичните услуги. Това се вижда особено при техническите и административни услуги , където общо е заложен ръст от 61 569 лв., представляващи 13,43 % спрямо отчета .

Предлага се запазване на такси от "детски градини", "детски ясли, "домашен социален патронаж", "такса битови отпадъци" и др.

Приходите от продажба на държавно и общинско имущество са разчетени в размер на 1 660 000 лв., като се разчита основно на нарастване приходите от отстъпено право на строеж на общинска земя и продажба на общински терени в регулация.

С прехода към събиране на собствени приходи от Общинска данъчна служба се разчита на увеличаване събираемостта на местни данъци и такси, но още на този етап експертната оценка е ,че няма заложени данни за преизпълнение.

При образуване на кредитие разчетените приходите за коригирани с 70 000 лв. , от които 50 000 лв. за Драматично-куклен тетър и 20 000 лв. за Държавна филхармония.

Предвидените кредити за разходи за делегирани от държавата дейности са в размер 18 383 323 лв., по функции и параграфи в Приложения №№ 2 и 3, в т. ч. по разчетни показатели сътласно ЗДБРБ за 2005 год. 18 244 323 лв. и от преходен остатък 139 000 лв.

функции2004г.2005г.%
Общи държавни служби-общинска администрация1 441 0371 438 14999,79
Отбрана и сигурност76 56780 748105,46
Образование10 321 43410 593 461102,63
Здравеопазване2 909 3734 082 919140,33
Социално осиг. подпом. и грижи921 238940 924102,14
Култура1 057 0041 108 122104,83
Общо16 726 65318 244 323109,07

Най – висок ръст е заложен в здравеопазване,дължащ се на увеличение на брой преминали болни и актуализиран стандарт за издръжка на един преминал болен както следва:

Намалението в стандарта на Общи държавни служби- общинска администрация се дължи на намалената численост с 11,5 бр.

Още на този етап може да се направи заключение, че делегираните от държавата дейности са сравнително добре обезпечени с кредити за текущата си дейност, без това да означава ,че от държавата са създадени условия за подобряване на материално-техническата база и качеството на предлаганите услуги.

Наред с разпределените от преходния остатък кредити в размер на 420 000 лв., общината поема ангажимент за дофинансиране на държавни дейности в размер на 398 223 лв. Предназначението на това дофинансиране е за катиталови разходи в размер на 96 300 лв., за издръжка на филиал към БАН 10 000 лв., за закупуване на литература в читалища 15 000 лв. и за завишаване работните заплати в културните институти 18 871 лв.

Предвидените кредите за местни дейности са 12 788 897 лв.които са с 1 493 234 лв.повече от първоначалния план за 2004 год., представляващи 13,22 %. По функции и парграфи –Приложения №№2 и 3.

Увеличението е в резултат на заложен ръст на работните заплати и осигурителните вноски на персонала в местни дейности от 3,6%, считано от 01.07.2005г. На този етап все още както от държавата така и от общината не са извършени необходимите разчети, свързани с увеличение на МРЗ от 120 лв. на 150 лв.

След приспадане на разчетените разходи за работна заплата и свързаните с това осигуровки са предвидени средства в размер на 8 244 840 лв.Отнесено към съпоставимата база за 2004 год.е със 184 817 лв. повече , представляващи 102,29 %. Това означава,че кредитите за текущи разходи са на гранични нива и при управлението на финансовите потоци трябва да се вземат допълнителни мерки за подобряване на финансовата дисциплина.

На основание чл.10, ал.1 и ал.2, чл.13 и чл.14 от ЗДБРБ за 2005 год. и в съответствие с указания на МФ с писмо № ФО-02/13.01.2005 г. и ПМС №11/19.01.2005 г. за изпълнение на ДБ на РБ, общинска администрация изготви поименни списъци на обектите за строителство, основен ремонт, за придобиване на материални дълготрайни активи, за придобиване на нематериални дълготрайни активи и капиталови трансфери в Приложение № 6 към настоящата докладна записка, на обща стойност 11 755 758 лв., в т.ч. финансиране на държавни дейности – 2 000 лв., за дофинансиране на делегирани от държавата дейности – 876 418 лв. и 10 877 340 лв. за финансиране на местни дейности.

В поименните списъци са посочени по параграфи, функции и пообектно, планираните капиталови разходи на Община Шумен , финансирани със собствени бюджетни средства, в размер на 1 237 000 лв., в т.ч. 985 000 лв., разчетени от собствени приходоизточници и 252 000 лв., преходен остатък от 2004 год., по решение на Об.С.

В поименните списъци са посочени по параграфи, функции и пообектно, планираните капиталови разходи на Община Шумен , финансирани с целева субсидия по чл.10, ал.1 от ЗДБРБ, в размер на 2 455 400 лв., в рамките на които е осигурен, указания в Приложение № 6 на закона екологичен обект "Рекултивация на съществуващо сметище в кв.Дивдядово" - гр.Шумен с 2 000 000 лв..Остатъкът от 455 400 лв. до пълния размер на отпуснатата целева субсидия е разпределен за финансиране на местни дейности.

В поименните списъци в Приложение № 6 са посочени по параграфи, функции и пообектно : планираните капиталови разходи на Община Шумен , финансирани с извънбюджетни средства от "Специален фонд към общински съвет за инвестиции и дълготрайни активи" по чл.10, ал.1, т.3 от ЗПСК, в размер на 2 055 000 лв. и планираните капиталови разходи за инвестиции и ДМА по чл.10, ал.1, т.1 от ЗПСК, в размер на 245 000 лв..

В поименния списък са показани планирани капиталови разходи от неданъчни приходи от ПУДООС, в размер на 1 763 358 лв., по сключени договори от 2004 година.

Планирани са и капиталови разходи от облигационен заем, в размер на 4 000 000 лв., за рехабилитация на част от градската пътна мрежа.

При пообектното планиране на обектите са спазвани следните приоритети:

Състоянието и предвидените изменения в общинския дълг са следните:

НАИМЕНОВАНИЕ31.12.2004Предвидени разходи 2005гИзточник
1. Банков инвестиционен заем Онкодиспансер1 0000 080328 160Спец.фонд "Ивестиции"
главница 249 600 
лихви 78 560 
2.Облигационен заем   
главница   
лихви 174 000Собствен бюджет "Поддр.рем.и изгр.пътища"
3. Вътрешен заем към спец. сметка "Инвестиции"700 000-Собствен бюджет

При разработване на приходната част на бюджет 2005 год. и балансиране на разходите не е предвидено възстановяване на сумата от 700 000 лв. в специална сметка "Инвестиции".

Заложените средства за извънбюджетните сметки и фондове са посочени в Приложение № 5. Общо приходите по програмата за приватизация на обекти за 2005 год. възлизат на 2 200 000лв с необходимо присъщи разходи за приватизация 25 000 лв.

Балансираните разходи с източник извънбюджетни средства възлизат на 2 300 000 лв., разпределени както следва:

По така изградени параметри и механизъм за разпределение на общия обем от кредити, на основани е чл.11, ал. 5 и ал.6 от Закона за общинските бюджети, внасям за разглеждане проекта на бюджета за 2005 год. и предлагам на Общински съвет Шумен, на основание чл.21, ал.1,т.6 от ЗМСМА, да вземе следните

Р Е Ш Е Н И Я:

1. Приема бюджета на Община Шумен за 2005 год., както следва:

1.1. По прихода31 990 443 лв.
1.1.1. Приходи с държавен характер18 383 232 лв.
в.т.ч.:
1.1.1.1. трансфер на преотстъпения данък ЗОДФЛ13 954 600 лв.
1.1.1.2. обща допълваща субсидия от РБ4 289 723 лв.
1.1.1.3. остатък в лв. по сметки от предходен период139 000 лв.
 
1.1.2. Приходи с местен характер13 607 120 лв.
в.т.ч.:
1.1.2.1 имуществени данъци2 110 000 лв.
1.1.2.2.неданъчни приходи7 299 900 лв.
в.т.ч. общински такси4 041 000 лв.
1.1.2.3.взаимоотношения с ЦБ 
в т.ч. обща изравнителна субсидия221 100 лв.
1.1.2.4. за компенсиране на отнетия пътен данък752 700 лв.
1.1.2.5.целева субсидия за капиталови 
разходи за финансиране на местни дейности -2 455 400 лв.
1.1.2.6. трансфери - 70 000лв.
1.1.2.7.остатък в лв. по сметки от предходен период838 020 лв.
2.1. По разхода31 990 443 лв.
в.т.ч.:
 държавни дейности18 383 323 лв.
 държавни дейности дофинансирани с 
 общински приходи818 223 лв.
 местни дейности12 788 897 лв.

Кредитите по функции и параграфи са съгласно Приложения №№ 2 и 3.

2. За общинските училища и обслужващи звена в системата на Народната просвета прилагащи системата на делегирани бюджети, предоставя правото на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити със самостоятелни бюджети.

3. Утвърждава приоритетите, по които да се разходват постъпилите по бюджета средства, както следва:

4. Дава правомощия на Кмета на Общината, съгласно чл.27, ал.1 (т.1 и т.2) и ал. 2 и по чл 28, ал.1 и ал.2 от Закона за общинските бюджети, при спазване на общия размер на бюджета и разделението му на държавни и местни дейности.

5. Утвърждава лимит за посрещане на гости и представителни разходи на общинската администрация в размер на 26 000 лв. и за възнаграждения и издръжка на Общински съвет 136 595 лв. по Приложение № 11

6. За държавна дейност "Общинска администрация" приема по-висока численост от утвърдената в Приложение № 5 към чл.11,ал 3 от ЗДБРБ за 2005 год. с 38 щатни бройки. Средствата за работна заплата и осигурителни плащания да се осигурят от местните данъци и такси, от неданъчни и други общински приходи.

7. Утвърждава обща численост на персонала по бюджета за 2005 год разпределена по дейности съгласно, Приложение № 4.

8. Разсрочва погасяванетото на разрешения заем от фонд "Инвестиции" в размер на 700 000 лв. до 30.06.2006 год.

9. Утвърждава приходно–разходните сметки за извънбюджетните средства на общината за 2005 год., съгласно Приложение № 5, в размер на:
Приход -2 353 742 лв.
Разход -2 325 000 лв.

10. Да се осигурят средства за плащане на абонаментни карти за безплатно пътуване по вътрешно-градския транспорт на пенсионери над 65 год. възраст и многодетни майки в размер на 141 000 лв. Картите се издават за период до 31.03.2006 год.

11. Приема разчет за финансиране на капиталови разходи за 2005 година по Приложение № 6, по съответните източници, параграфи, функции и пообектно, в размер на 11 755 758 лв. в т.ч. финансиране на държавни дейности – 2 000 лв., за дофинансиране на делегирани от държавата дейности – 876 418 лв. и 10 877 340 лв. за финансиране на местни дейности, както следва:


по
ред
НАИМЕНОВАНИЕКАПИТАЛ.
РАЗХОДИ
ОБЩО
/лв./
ЗА
ДЪРЖАВНИ
ДЕЙНОСТИ
/лв./
ЗА
ДОФИНАНС. ДЕЛЕГ.
ОТ ДЪРЖАВАТА
ДЕЙНОСТИ /лв./
ЗА МЕСТНИ
ДЕЙНОСТИ
/лв./
1.СОБСТВЕНИ БЮДЖЕТНИ СРЕДСТВА1 237 0002 000346 300888 700
 ПАР.51 00 “ОСНОВНИ РЕМОНТИ”232 947 123 500 109 447
 ПАР.52 00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”690 0532 000192 800495 253
 ПАР.53 00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА НМДА”254 000  254 000
 ПАР.54 00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ЗЕМЯ”30 000  30 000
 ПАР.55 00 ”КАПИТ. ТРАНСФЕРИ”30 000 30 000 
2.ЦЕЛЕВА СУБСИДИЯ ОТ ДБ2 455 400  2 455 400
 ПАР.52-00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”2 455 400  2 455 400
3.ИЗВЪНБЮДЖЕТНИ СРЕДСТВА ОТ “СПЕЦИАЛЕН ФОНД ЗА ИНВЕСТИЦИИ И ДМА ПО ЧЛ.10, АЛ.1, Т.3 ОТ ЗПСК2 055 000 455 1181 599 882
 ПАР.52-00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”2 055 000 455 1181 599 882
4.ИЗВЪНБЮДЖЕТНИ СРЕДСТВА ЗА ИНВЕСТИЦИИ И ДМА ПО ЧЛ.10, АЛ.1, Т.3 ОТ ЗПСК    
 ЧЛ.10, АЛ.1, Т.3 ОТ ЗПСК245 000 75 000170 000
 ПАР.52 00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”140 000  140 000
 ПАР.55 00 ”КАПИТ. ТРАНСФЕРИ”105 000 75 00030 000
5.ОБЛИГАЦИОНЕН ЗАЕМ4 000 000  4 000 000
 ПАР.52-00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”4 000 000  4 000 000
6.НЕДАНЪЧЕН ПРИХОД ОТ ПУДООС1 763 358  1 763 358
 ПАР.52-00 ”ПРИДОБИВАНЕ НА ДМА”1 763 358  1 763 358
 ОБЩО КАПИТАЛОВИ Р-ДИ 2005 г.11 755 7582 000876 41810 877 340

12. Приема размера на собствените средства и начина на финансиране на бюджетните дейности, реализиращи собствени приходи при Община Шумен по Приложение № 7.

13. Кметът да издаде заповед за реда на финансиране и контрол по разходите, с които се финансират клубовете на пенсионера и инвалида на територията на общината.

14. Да се поемат разходите по извършване на обикновенни погребения на лица, съгласно следните критерии: за самотни граждани, без близки и роднини, бездомни граждани, безпризорни, настанени в заведения за социални услуги и регистрирани в службите за социално подпомагаге по утвърдени план-сметки по Приложения№№ 8 и 9 , с източник на финансиране имуществените данъци, такси, неданъчни и други приходи с общински характер.

15. Да се осигурят средства за допълнителна дейност на Драматично- куклен театър в размер на 50 000 лв. и за Държавната филхармония в размер на 20 000 лв., след сключени договори със съответните институции.

16. Финансирането на лечебните заведения по силата на чл.101,ал.6 от Закона за лечебните заведения да се извършва от общинския бюджет на базата на сключен договор по силата на чл.106, ал.2 ,т.2 от Закона за лечебните заведения в размер, както следва:

17. На основание чл.44 от ПМС № 11 от 19.01.2005 год., утвърждава разходи в размер на 2,00 лв. дневен оклад за храна на учениците от социално слаби семейства , настанени в пансион към ОУ с. Салманово. Средствата да бъдат за сметка на разчетения стандарт за издръжка по държавна дейност "Общообразователни училища ".

18. На основание чл.44, ал.1, т.2 б."а" от ПМС № 11 от19.01.2005 год. утвърждава поевтиняване на 1 бр. закуска на дете в общообразователни училища на стойност 0,10 лв.от неделегираната част на бюджета във функция "Образование"- държавна отговорност.

На основание чл.44, ал.2 от ПМС № 11 от 11.01.2005 год., определя размер на режийни разноски за една закуска на дете в общообразователни училища на стойност 0,06 лв. Разходите са за сметка на имуществените данъци и такси, неданъчните и други общински приходи, като същите да се разчетат по бюджета на ОП"Стопанска дейност и столове".

19. Едноличните търговски дружества с общинско имущество с изключение на лечебните заведения посочени в Приложение № 10, отчисляват дивидент за общината от печалбата, след данъчно облагане за финансовата 2004 год., както следва:

Задължава изпълнителните органи на дружествата с общинско имущество да приведат дължимия дивидент по сметките на общината до 30.06.2005 год.

За лечебните заведения, които няма да отчисляват дивидент от печелбата за общината, средствата дължими за дивидента да се ползват за целите на акредитацията за закупуване на диагностична и лечебна апаратура и строително – монтажни работи.

20. Представителите на Общината в общото събрание на Търговските дружества с над 50 на сто общинско участие, да осигурят приемане на годишните счетоводни отчети, в сроковете по Закона за счетоводството и по Търговския закон, като предложат отчисляване на дивидент за Общината при разпределяне на печалбата в размер, както следва:

Задължава търговските дружества с общинско участие да представят за утвърждаване от Общинския съвет през м. април 2005 год.отчет за дейността си.

21. Упълномощава кмета на общината да утвърди по предложение на ръководителите на бюджетните структури списък на длъжностите, размера и лицата, които имат право на транспортни разноски от местоживеенето до местоработата и обратно, когато за съответната длъжност няма кандидати от населеното място. Отчитането на разходите да става, въз основа на документи, удостоверяващи извършването им( фактури, билети и абонаментни карти).

22. Задължава кмета на общината, до края на м. юли 2005 год. да внесе в Общински съвет –Шумен информация за текущото изпълнение на бюджета за първото шестмесечие на 2005 год. и при необходимост да внесе допълнителни мерки по изпълнението на бюджета за текущата година.

 

Съгласувал,
ЗАМ.-КМЕТ ПО
БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
/С.Бакиев/
КМЕТ НА
ОБЩИНА ШУМЕН:
/В.Златев/