ПРОЕКТ!
Въведение
Настоящият документ е разработен въз основа на Стратегията за развитие на Община Шумен за периода 2002-2006 година, Националната здравна стратегия и Плана за действие към нея 2001-2006 година, Закона за здравето и е съобразен с приетите национални здравни програми.
В посочените документи подобряването на здравеопазването е в основата на повишаване жизнения стандарт на населението.
От направените до този момент изследвания на общественото мнение на национално и общинско равнище са изведени следните заключения:
Здравеопазването е държавна политика и отговорност. Реализирането на здравната стратегия е задача на държавата и нацията, но подкрепени от политическите сили, синдикатите и местните власти. Здравето зависи от множество и разнообразни фактори, а грижата за него се споделя на всички нива - индивид, общество, държава, общини.
Тази визия предопределя безспорната роля на общините като субект за вземане на оперативните решения и провеждане на конкретните действия по изпълнението на реформата в здравеопазването и реализирането на Здравната стратегия и приетите национални здравни програми.
Настоящият документ включва следните основни елементи:
Обобщени резултати 2000 – 2004 г.
В областта на здравеопазването реализираната до сега политика се изразява в следното:
Дейностите по тези проекти са финансирани от партньорите на Община Шумен, както и допълващо със средства от общинския бюджет.
На територията на Общината функционират 9 Общински лечебни заведения и едно лечебно заведение - акционерно дружество с общинско участие.
Общинските лечебни заведения просъществуваха на пазара на медицинските услуги и към момента повечето от тях имат относително стабилни пазарни позиции. При някои се наблюдават проблеми с конкурентноспособността и избора на пазарно поведение.
Доброто професионално ниво и значимия квалификационен резерв са налице, успоредно на отчетливи проблеми, свързани със състоянието на сградовия фонд и осигуреността с медицинска апаратура, която е недостатъчна или силно амортизирана. Проблемът е значим и поради несъответствията на лечебните заведения спрямо националните медицински стандарти и изисквания на договорни партньори.
Необходимият финансов ресурс надхвърля наличните възможности на лечебните заведения и общината, което налага формулиране на приоритети, мобилизиране на ресурс и изработване на инвестиционна програма в рамките на мандата (2005-2007 г.)
Участието на община Шумен в “МБАЛ-Шумен” АД формира траен ангажимент и задължения в посока финансирането му за строително-ремонтни дейности и диагностично-лечебна апаратура. При отчитането на конкретната медицинска проблематика по отношение на строително-ремонтните дейности за приоритетни се приемат дейностите по пребазиране на инфекциозно отделение и ремонта на детско отделение.
Като проблемни по отношение на финансови показатели, медицински дейности и перспективи за оцеляване следва да се считат “МЦ І – Шумен” ЕООД и “МЦРСМ-Шумен” ЕООД. Поради силно ограничените им собствени възможности е необходима визия на община Шумен за тяхното оцеляване и развитие.
Здравните потребности на населението на община Шумен следва да се считат за значими, често неудовлетворени като ниво и обхват на оказваната медицинска помощ. Това определя проблемите на здравето и дейностите в здравеопазването като приоритетни за община Шумен.
Оценката на здравната ситуация в общината се определя от следните основни статистически здравно-демографски показатели:
Население
Година | общо | Под трудоспособна възраст | В трудоспособна възраст | Над трудоспособна възраст |
---|---|---|---|---|
2001 | 104 456 | 18 226 | 64 567 | 21 663 |
2004 | 112 869 | 20039 | 70684 | 22146 |
Здравно-демографски показатели – община Шумен, Р България
Показатели | Община Шумен | Р. България 2002 г. | ||
---|---|---|---|---|
2001 г. | 2002 г. | 2003 г. | ||
Раждаемост %0 | 7,8 | 8 | 7.9 | 8.5 |
Смъртност %0 | 10,8 | 12,0 | 12.0 | 14.4 |
Детска смъртност %0 | 17,5 | 14,6 | 13.56 | 13.34 |
Естествен прираст | - 3,0 | - 4,0 | - 4,1 | -5.9 |
Смъртност по причини(основни) в региона
Класове болести | 2001 г. Отн. дял % | 2002 г. Отн. дял % | 2003 г. Отн. дял % | Р. България 2002 г. Отн. дял % |
---|---|---|---|---|
Бол.на орг.на кръвообр. | 67,9 | 66,5 | 67,2 | 67.9 |
Новообразувания | 14,1 | 14,4 | 14,5 | 14.1 |
Бол.на дих. система | 4,4 | 5,2 | 4,8 | 3,0 |
Травми и отравяния | 2,7 | 2,8 | 3,4 | 3,8 |
общо | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
В градовете | 47,8 | 50,4 | 52,8 | 56.6 |
В селата | 52,2 | 49,6 | 47,2 | 43.4 |
Бъдещи действия 2005-2007 г.
Актуализирането на стратегическите цели и дейностите за тяхното реализиране се обосновава от следните фактори:
Основни проблеми на системата на общественото здравеопазване остават:
Анализът на дейността на лечебните заведения за периода 2000-2004 г. налага в спешен порядък (до два месеца след приемане на настоящия документ) да се формулират визия и стъпки за оцеляване или развитие на “МЦ І – Шумен” ЕООД и “МЦРСМ-Шумен”.
Изложените до сега обобщени резултати за периода 2000 – 2004 г. и посочените статистически данни и изводи обуславят по-нататъшните действия в сферата на здравеопазването и формирането на общинската здравна политика до 2007 година.
Общинската здравна политика e синтезирана в следните стратегически цели, които ще бъдат изпълнявани съгласно определените подцели и конкретни дейности:
Стратегическа цел І. Удовлетворяване потребностите на гражданите от диагностична, лечебна и рехабилитационна медицинска помощ
Подцел 1. Подпомагане развитието на лечебните заведения за повишаване на обема, вида и качеството на предлаганите медицински услуги.
Дейности:
1.1. Участие във финансирането на строително-ремонтни дейности на сградния фонд на лечебните заведения.
1.2. Осигуряване на финансови средства за закупуване на диагностична и лечебна апаратура за лечебните заведения.Подцел 2. Подобряване управлението на общинските лечебни заведения като гаранция за качествени медицински услуги и конкурентно развитие.
Дейности:
2.1. Създаване на Обществен експертен съвет по здравеопазване към Община Шумен за обществен контрол върху здравеопазната дейност.Подцел 3: Развитие на здравната мрежа в училищата, детските и социалните заведения.
Дейности:
3.1. Организиране и привеждане системата на здравните кабинети в училищата, детските и социалните заведения към изискванията на Закона за здравето.
3.2. Участие на здравните специалисти в разработването и реализирането на програми за здравно образование и физическо развитие в училища, детски градини и социални заведения.Подцел 4: Пoдобряване достъпa до здравни услуги и грижи на рискови групи от населението - етнически общности, хора с увреждания или хронични заболявания, социално слаби граждани.
Дейности:
4.1. Съвместно разработване с лечебни и здравни заведения и НПО на програми за пoдобряване достъпa до здравни услуги и грижи на рискови групи от населението.
4.2. Анализ на общественото мнение относно предлаганите в общината здравни услуги чрез ежегодни анкетни проучвания
Стратегическа цел ІІ. Профилактика на болестите с акцент върху детско здравеопазване, социално-значими заболявания, заболявания и фактори, свързани с възрастта.
Подцел 1: Провеждане на периодични целеви скрининги на рискови групи от населението.
Дейности:
1.1. Провеждане от лечебните заведения по утвърдена ежегодно общинска програма за целеви скриниги за ранно откриване на болести в рамките на определените акценти при целево осигурен финансов ресурс.
1.2. Съдействие на здравни и лечебни заведения за провеждане на профилактични прегледи по повод различни кампании за ранно откриване на заболявания.Подцел 2: Разработване и реализиране на профилактични проекти и програми, насочени към големи или рискови групи от населението.
Дейности:
2.1. Профилактика на стоматологичното здраве у децата.
2.2. Ограничаване на рисково сексуално поведение и употреба на психоактивни вещества сред подрастващите и младежите
2.3. Ограничаване на вредните за здравето навици сред подрастващите и младежите: тютюнопушене, употреба на алкохол, наркотични вещества, недостатъчна физическа активност и др.Подцел 3: Осигуряване на условия за оптимално физическо и психическо развитие на децата в детските ясли.
Дейности:
3.1. Разработване на програми за интегрирано отглеждане и възпитание на деца с физически увреждания в детските ясли на гр. Шумен.
3.2. Изработване на съобразена със съвременните изисквания програма за физическо и психическо укрепване на децата при отглеждане и възпитание в детските ясли.
3.3. Поддържане и обновяване на материалната база на детските ясли.
Стратегическа цел ІІІ. Промоция на здраве и осигуряване на здравословна и подкрепяща жизнена среда.
Подцел 1: Повишаване достъпа на подрастващите и младежите до ориентирани към младите хора консултативни служби и услуги, свързани с рискови за здравето поведения.
Дейности:
1.1. Разкриване на Общински здравен център за информация, консултации и образование.
1.2.Разработване на съвместни програми между Общинския здравен център, лечебни и здравни заведения, институции и НПО по превенция на риска и промоция на здраве.Подцел 2: Осигуряване на здравословна жизнена градска среда
Дейности:
2.1. Осъществяване на съвместни проекти с НПО за бездомните кучета.
2.2. Планиране и осъществяване на мероприятия по дезинфекция, дезинсекция и дератизация на обществената градска среда.
Финансова рамка
І. По стратегическа цел І :
ІІ. По стратегическа цел ІІ :
ІІІ. По стратегическа цел ІІІ :
Забележка: Финансовите средства, необходими за изпълнение на конкретните дейности по години в Плана за действие се определят и приемат ежегодно с приемането на бюджета на Община Шумен.
Очаквани резултати
Общинската здравна политика, синтезирана във формулираните цели и подцели, определя посоката и пътищата за развитие на здравеопазването в община Шумен. Нейното реализиране е насочено към постигане на следните дълготрайни резултати:
За постигането на тези резултати ще съдим по данните от:
Заключителна част
Общинска здравна политика 2005 2007 г. е отворен документ, предполагащ:
Значимостта на Документа и определянето на проблемите на здравето за приориоритетни в община Шумен налагат търсенето на обществен консенсус във всички етапи на оценка и контрол върху извършената дейност.