ПРОЕКТ!

ОБЩИНСКА ЗДРАВНА ПОЛИТИКА
2005 - 2007 г.

 

Въведение

Настоящият документ е разработен въз основа на Стратегията за развитие на Община Шумен за периода 2002-2006 година, Националната здравна стратегия и Плана за действие към нея 2001-2006 година, Закона за здравето и е съобразен с приетите национални здравни програми.

В посочените документи подобряването на здравеопазването е в основата на повишаване жизнения стандарт на населението.

От направените до този момент изследвания на общественото мнение на национално и общинско равнище са изведени следните заключения:

  1. Здравеопазването и свързаните с него проблеми е втори по обществена значимост проблем след безработицата.
  2. Всяко десето дете и всеки шести млад човек имат здравословни проблеми; всяко пето лице над 5-годишна възраст е засегнато от дълготрайна физическа недееспособност.
  3. Проблемите на здравната промоция и профилактика продължават да се подценяват както от населението, така и от здравната система.

Здравеопазването е държавна политика и отговорност. Реализирането на здравната стратегия е задача на държавата и нацията, но подкрепени от политическите сили, синдикатите и местните власти. Здравето зависи от множество и разнообразни фактори, а грижата за него се споделя на всички нива - индивид, общество, държава, общини.

Тази визия предопределя безспорната роля на общините като субект за вземане на оперативните решения и провеждане на конкретните действия по изпълнението на реформата в здравеопазването и реализирането на Здравната стратегия и приетите национални здравни програми.

Настоящият документ включва следните основни елементи:

Обобщени резултати 2000 – 2004 г.

В областта на здравеопазването реализираната до сега политика се изразява в следното:

  1. В здравната мрежа на община Шумен работят различни по вид и структура лечебни заведения, които оказват медицинска помощ съгласно своята регистрация по ЗЛЗ:
  2. В училищата и детските градини са разкрити 40 здравни кабинета, в които работят 50 здравни специалисти.
  3. Функционират 7 детски ясли и 3 млечни кухни.
  4. Общината продължи ежегодно да финансира лечебните заведения, съобразно техните искания и определените параметри на ЗЛЗ, ЗДБ и приеманите общински бюджети.
  5. Активно продължи работата по различни проекти и програми в областта на здравеопазването, свързани най-вече с профилактиката:

Дейностите по тези проекти са финансирани от партньорите на Община Шумен, както и допълващо със средства от общинския бюджет.

На територията на Общината функционират 9 Общински лечебни заведения и едно лечебно заведение - акционерно дружество с общинско участие.

Общинските лечебни заведения просъществуваха на пазара на медицинските услуги и към момента повечето от тях имат относително стабилни пазарни позиции. При някои се наблюдават проблеми с конкурентноспособността и избора на пазарно поведение.

Доброто професионално ниво и значимия квалификационен резерв са налице, успоредно на отчетливи проблеми, свързани със състоянието на сградовия фонд и осигуреността с медицинска апаратура, която е недостатъчна или силно амортизирана. Проблемът е значим и поради несъответствията на лечебните заведения спрямо националните медицински стандарти и изисквания на договорни партньори.

Необходимият финансов ресурс надхвърля наличните възможности на лечебните заведения и общината, което налага формулиране на приоритети, мобилизиране на ресурс и изработване на инвестиционна програма в рамките на мандата (2005-2007 г.)

Участието на община Шумен в “МБАЛ-Шумен” АД формира траен ангажимент и задължения в посока финансирането му за строително-ремонтни дейности и диагностично-лечебна апаратура. При отчитането на конкретната медицинска проблематика по отношение на строително-ремонтните дейности за приоритетни се приемат дейностите по пребазиране на инфекциозно отделение и ремонта на детско отделение.

Като проблемни по отношение на финансови показатели, медицински дейности и перспективи за оцеляване следва да се считат “МЦ І – Шумен” ЕООД и “МЦРСМ-Шумен” ЕООД. Поради силно ограничените им собствени възможности е необходима визия на община Шумен за тяхното оцеляване и развитие.

Здравните потребности на населението на община Шумен следва да се считат за значими, често неудовлетворени като ниво и обхват на оказваната медицинска помощ. Това определя проблемите на здравето и дейностите в здравеопазването като приоритетни за община Шумен.

Оценката на здравната ситуация в общината се определя от следните основни статистически здравно-демографски показатели:

Население

ГодинаобщоПод трудоспособна възрастВ трудоспособна възрастНад трудоспособна възраст
2001104 45618 22664 56721 663
2004112 869200397068422146

Здравно-демографски показатели – община Шумен, Р България

ПоказателиОбщина ШуменР. България
2002 г.
2001 г.2002 г.2003 г.
Раждаемост %07,887.98.5
Смъртност %010,812,012.014.4
Детска смъртност %017,514,613.5613.34
Естествен прираст- 3,0- 4,0- 4,1-5.9

Смъртност по причини(основни) в региона

Класове болести2001 г.
Отн. дял %
2002 г.
Отн. дял %
2003 г.
Отн. дял %
Р. България
2002 г.
Отн. дял %
Бол.на орг.на кръвообр.67,966,567,267.9
Новообразувания14,114,414,514.1
Бол.на дих. система4,45,24,83,0
Травми и отравяния2,72,83,43,8
общо100,0100,0100,0100,0
В градовете47,850,452,856.6
В селата52,249,647,243.4

 

Бъдещи действия 2005-2007 г.

Актуализирането на стратегическите цели и дейностите за тяхното реализиране се обосновава от следните фактори:

  1. Здравно-демографската характеристика на Община Шумен.
  2. Изводи от изследвания на общественото мнение на национално и общинско равнище на базата на ежегодни анкетни проучвания, анализирани синхронно с приемането на годишните счетоводни отчети на лечебните заведения и годишен отчет за работата по здравните приоритети на обшина Шумен.
  3. Анализа на състоянието на лечебните заведения.
  4. Изискванията към лечебните заведения (санитарно - хигиенни, утвърдени медицински стандарти и изисквания от договорни партньори).
  5. Необходимостта от активни действия в посока на профилактика, ранна диагностика, промоция на здраве.

Основни проблеми на системата на общественото здравеопазване остават:

Анализът на дейността на лечебните заведения за периода 2000-2004 г. налага в спешен порядък (до два месеца след приемане на настоящия документ) да се формулират визия и стъпки за оцеляване или развитие на “МЦ І – Шумен” ЕООД и “МЦРСМ-Шумен”.

Изложените до сега обобщени резултати за периода 2000 – 2004 г. и посочените статистически данни и изводи обуславят по-нататъшните действия в сферата на здравеопазването и формирането на общинската здравна политика до 2007 година.

Общинската здравна политика e синтезирана в следните стратегически цели, които ще бъдат изпълнявани съгласно определените подцели и конкретни дейности:

Стратегическа цел І. Удовлетворяване потребностите на гражданите от диагностична, лечебна и рехабилитационна медицинска помощ

Подцел 1. Подпомагане развитието на лечебните заведения за повишаване на обема, вида и качеството на предлаганите медицински услуги.

Дейности:
1.1. Участие във финансирането на строително-ремонтни дейности на сградния фонд на лечебните заведения.
1.2. Осигуряване на финансови средства за закупуване на диагностична и лечебна апаратура за лечебните заведения.

Подцел 2. Подобряване управлението на общинските лечебни заведения като гаранция за качествени медицински услуги и конкурентно развитие.

Дейности:
2.1. Създаване на Обществен експертен съвет по здравеопазване към Община Шумен за обществен контрол върху здравеопазната дейност.

Подцел 3: Развитие на здравната мрежа в училищата, детските и социалните заведения.

Дейности:
3.1. Организиране и привеждане системата на здравните кабинети в училищата, детските и социалните заведения към изискванията на Закона за здравето.
3.2. Участие на здравните специалисти в разработването и реализирането на програми за здравно образование и физическо развитие в училища, детски градини и социални заведения.

Подцел 4: Пoдобряване достъпa до здравни услуги и грижи на рискови групи от населението - етнически общности, хора с увреждания или хронични заболявания, социално слаби граждани.

Дейности:
4.1. Съвместно разработване с лечебни и здравни заведения и НПО на програми за пoдобряване достъпa до здравни услуги и грижи на рискови групи от населението.
4.2. Анализ на общественото мнение относно предлаганите в общината здравни услуги чрез ежегодни анкетни проучвания

Стратегическа цел ІІ. Профилактика на болестите с акцент върху детско здравеопазване, социално-значими заболявания, заболявания и фактори, свързани с възрастта.

Подцел 1: Провеждане на периодични целеви скрининги на рискови групи от населението.

Дейности:
1.1. Провеждане от лечебните заведения по утвърдена ежегодно общинска програма за целеви скриниги за ранно откриване на болести в рамките на определените акценти при целево осигурен финансов ресурс.
1.2. Съдействие на здравни и лечебни заведения за провеждане на профилактични прегледи по повод различни кампании за ранно откриване на заболявания.

Подцел 2: Разработване и реализиране на профилактични проекти и програми, насочени към големи или рискови групи от населението.

Дейности:
2.1. Профилактика на стоматологичното здраве у децата.
2.2. Ограничаване на рисково сексуално поведение и употреба на психоактивни вещества сред подрастващите и младежите
2.3. Ограничаване на вредните за здравето навици сред подрастващите и младежите: тютюнопушене, употреба на алкохол, наркотични вещества, недостатъчна физическа активност и др.

Подцел 3: Осигуряване на условия за оптимално физическо и психическо развитие на децата в детските ясли.

Дейности:
3.1. Разработване на програми за интегрирано отглеждане и възпитание на деца с физически увреждания в детските ясли на гр. Шумен.
3.2. Изработване на съобразена със съвременните изисквания програма за физическо и психическо укрепване на децата при отглеждане и възпитание в детските ясли.
3.3. Поддържане и обновяване на материалната база на детските ясли.

Стратегическа цел ІІІ. Промоция на здраве и осигуряване на здравословна и подкрепяща жизнена среда.

Подцел 1: Повишаване достъпа на подрастващите и младежите до ориентирани към младите хора консултативни служби и услуги, свързани с рискови за здравето поведения.

Дейности:
1.1. Разкриване на Общински здравен център за информация, консултации и образование.
1.2.Разработване на съвместни програми между Общинския здравен център, лечебни и здравни заведения, институции и НПО по превенция на риска и промоция на здраве.

Подцел 2: Осигуряване на здравословна жизнена градска среда

Дейности:
2.1. Осъществяване на съвместни проекти с НПО за бездомните кучета.
2.2. Планиране и осъществяване на мероприятия по дезинфекция, дезинсекция и дератизация на обществената градска среда.

 

Финансова рамка

І. По стратегическа цел І :

  1. Строително – ремонтни дейности:
  2. Диагностична и лечебна апаратура:

ІІ. По стратегическа цел ІІ :

  1. Профилактични и скринигови проекти и програми:

ІІІ. По стратегическа цел ІІІ :

  1. Проекти по превенция на риска, промоция на здраве :

Забележка: Финансовите средства, необходими за изпълнение на конкретните дейности по години в Плана за действие се определят и приемат ежегодно с приемането на бюджета на Община Шумен.

 

Очаквани резултати

Общинската здравна политика, синтезирана във формулираните цели и подцели, определя посоката и пътищата за развитие на здравеопазването в община Шумен. Нейното реализиране е насочено към постигане на следните дълготрайни резултати:

  1. Утвърждаване на социалната ориентация в здравеопазването като гаранция за общодостъпност и качество на медицинската помощ.
  2. Подобряване на здравното обслужване и осигуряване на здравеопазване в Община Шумен, съгласно националните стандарти.
  3. Разпределяне отговорностите за здравето на гражданите между Община, медицински професионалисти и общество; координация и подкрепа на инициативите на лечебните заведения.
  4. Създаване на условия за надеждна профилактика на заболяванията, водещи до най-големи обществени загуби.
  5. Промоция на здраве, превенция на рискови за здравето фактори и поведение и осигуряване на здравословна жизнена среда

За постигането на тези резултати ще съдим по данните от:

  1. Медико – статистическата информация и здравно – демографските показатели за Община Шумен, а именно:
  2. Проучвания, анкети и др. източници, даващи достоверна информация за удовлетвореността на гражданите от предлаганите медицински услуги.

 

Заключителна част

Общинска здравна политика 2005 2007 г. е отворен документ, предполагащ:

Значимостта на Документа и определянето на проблемите на здравето за приориоритетни в община Шумен налагат търсенето на обществен консенсус във всички етапи на оценка и контрол върху извършената дейност.